mail@bennorijpkema.nl

It Foardek 25

0651311019

Weten wanneer je de bloemen krijgt

Weet jij precies wanneer je in jouw werk de (spreekwoordelijke) bloemen verdient voor uitstekende prestaties?

Dit is een essentiële vraag in mijn werk. Tot mijn verwondering kan het overgrote deel van de mensen niet duidelijk aangeven wanneer ze goed presteren. Ze navigeren door een mist van aannames over de doelen die ze moeten bereiken en het verwachte gedrag, maar is dit in lijn met de verwachtingen van hun leidinggevenden en collega’s? Vaak zie ik hoe mensen hun uiterste best doen, geleid door intuïtie, zonder zekerheid over de verwachtingen van anderen. 

Stel je voor: je werkt in een team of organisatie met ongeveer 30 personen. Iedereen zet zich maximaal in, maar toch heerst er gemor en geroddel. Sommigen begrijpen elkaar goed en vinden aansluiting bij elkaar, terwijl anderen, ondanks hun inspanningen, buiten de groep vallen. Ze vertonen ander gedrag, lijken andere doelen na te streven. Als adviseur kom ik vaak in dergelijke teams en organisaties en zie deze dynamiek. Het wordt me dan snel duidelijk dat er geen expliciete afspraken zijn:

  • Welke doelen streven we na, zowel individueel als collectief?
  • Welk gedrag wordt als normaal beschouwd binnen dit team of deze organisatie? 

Ze navigeren door een mist van aannames over de doelen die ze moeten bereiken en het verwachte gedrag

Het proces dat hierop volgt, omvat het stapsgewijs definiëren van ieders doelen, het vaststellen van de exacte betekenis van deze doelen, het accepteren en omarmen ervan, inclusief alle bijbehorende verantwoordelijkheden en bevoegdheden, en uiteindelijk het sturen op deze doelen. We verhelderen ook gezamenlijk het gewenste gedrag binnen het team of de organisatie, niet alleen op het vlak van ‘samenwerken’, maar specifiek in termen van observeerbaar gedrag, zodat iedereen duidelijk weet wat we bedoelen met bijvoorbeeld ‘samenwerken’. 

Duidelijkheid over zowel de doelen als het gedrag is essentieel voor helderheid en veiligheid in teams en organisaties. Pas dan zijn mensen in staat om de spreekwoordelijke bloemen te verdienen. 

Een veelgestelde vraag die ik krijg is dan: Wat als ik de doelen of het gedrag niet passend vind? Wat moet ik dan doen? In dat geval heb je twee mogelijkheden:

  • Accepteer het en leer ermee om te gaan.
  • Of zoek een baan die beter aansluit bij jouw wensen en waarden.

Als je voor de laatste optie kiest, weet je wat je moet vragen in je volgende sollicitatiegesprek 😉. 

Geniet van je welverdiende bloemen!

Benno Rijpkema
Facilitator van transformaties

Meer lezen?

PSYCH-K®: Een verfrissende aanvulling op RI&E voor een gezondere werkplek

Wanneer we het over RI&E hebben, oftewel Risico-Inventarisatie & -Evaluatie, praten we over een...

PSYCH-K® impact op de bedrijfscultuur en prestaties

In een pilotonderzoek hebben we de effectiviteit van PSYCH-K® onderzocht. Onshoofddoel? Te ontdekken hoe...

De Evolutie van Leiderschap: Van Winstgericht naar Zinvol Leiderschap

In deze blog bespreek ik de evolutie van leiderschap, van winstgericht naar zinvol leiderschap....

R.T.F.M!

Speciaal voor mensen die toe zijn aan verandering in de organisatie en voor mensen die willen weten hoe veranderen succesvol kan, hebben we het boek R.T.F.M! - Re-thinking for mankind geschreven. Aan de hand van een casus nemen we je mee in het veranderproces van een organisatie; van de eerste klachten naar een totale transformatie van de organisatie. Wil je meer te weten komen over onderstromen in organisaties en teams en hoe je dit kunt aanpakken, bestel en lees dan het boek R.T.F.M!

Succesvol ondernemen

Ik heb onderzoek gedaan onder succesvolle ondernemers die zelfs in crisistijd het verschil maken. Wat deze ondernemers als succes bestempelen, is niet datgene wat veel mensen nog steeds najagen: veel geld op de bank, een groot huis, roem, etc. Het succes dat deze ondernemers najagen past al veel beter bij deze (nieuwe) tijd dan wij denken. De lessen van de ondernemers heb ik vastgelegd in Succesvol ondernemen. Ik heb het boek uitgebracht in de MENS-serie, waarbij MENS het acroniem is voor Met Energie Naar Succes.