mail@bennorijpkema.nl

It Foardek 25

0651311019

Kun je coach en adviseur tegelijk zijn?

Voor een buitenstaander lijkt de wereld van coaching en advies ver uit elkaar te liggen, maar voor mij zijn ze naadloos verbonden. Een organisatie is pas compleet wanneer mensen zich verbinden aan de organisatie en haar doelen. Dit is het moment waarop er bezieling ontstaat en energie begint te stromen, waardoor er prachtige dingen kunnen gebeuren. Organisaties zijn niets zonder mensen, maar tegelijkertijd kunnen diezelfde mensen er ook een flinke puinhoop van maken…

Een overeenkomst tussen het menselijk lichaam en een organisatie is dat beide een systeem zijn. In beide systemen werken de verschillende delen samen om het bestaansrecht te realiseren. Bij mensen zijn dit bijvoorbeeld de organen en cellen, terwijl bij organisaties dit bijvoorbeeld de afdelingen, medewerkers, producten en diensten zijn.

Wanneer de delen niet goed samenwerken, ontstaan er samenwerkingsvragen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de ordening van de delen of de balans tussen geven en nemen. Als een systeem uit balans is, ontstaan er symptomen van onbalans. Dit noemen we in de volksmond ‘problemen’.

Voorbeelden symptomen van onbelans bij mensen


Fysieke symptomen, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, slapeloosheid of een verzwakt immuunsysteem.

Emotionele symptomen, zoals angst, depressie, prikkelbaarheid, humeurigheid, woede-uitbarstingen, terugtrekken of juist overmatige behoefte aan sociale interactie.

Mentale symptomen, zoals piekeren, moeite hebben met concentreren, vergeetachtigheid, besluiteloosheid of juist impulsiviteit.

Gedragsmatige symptomen, zoals overmatig eten, roken, drinken of andere verslavingen, slechte eetgewoonten, isolatie of juist overmatige behoefte aan sociale activiteiten.

Voorbeelden symptomen van onbalans in organisaties

  • Slechte communicatie tussen afdelingen of individuen; achterhouden van informatie, onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden van verschillende afdelingen, gebrek aan betrokkenheid of motivatie onder medewerkers, onduidelijke doelstellingen.
  • Geen waardering voor het werk dat medewerkers verrichten.
  • Conflicten tussen medewerkers; spanningen door verschillen in persoonlijkheid of visie, ongelijke behandeling of discriminatie.
  • Slechte prestaties of productiviteit; te weinig middelen beschikbaar, inefficiënte processen, te weinig aandacht is voor kwaliteitscontrole.
  • Een gebrek aan innovatie of verandering; te veel vasthouden aan oude werkwijzen, niet openstaan voor nieuwe ideeën.

Omdat we niet van problemen houden, is onze reflex om de symptomen zo snel mogelijk de kop in te drukken. Symptoombestrijders die daarvoor worden ingezet zijn bijvoorbeeld anti-depressiva, ritalin, bloedverdunners en pijnstillers voor individuen, en heisessies, teamontwikkeling, communicatietrainingen en procesoptimalisaties voor organisaties.

Dit zijn allemaal prima oplossingen, maar alleen wanneer ze op vruchtbare grond landen.

Oplossingen die op een zieke bodem worden gezaaid zullen nooit tot bloei komen

Praktijkvoorbeeld bij mensen

Als iemand hoofdpijn heeft, kunnen we die persoon helpen met medicijnen zoals pijnstillers, waardoor hij of zij toch kan doorgaan. Maar de boodschap achter de hoofdpijn is interessant. Als je deze boodschap te pakken hebt, kan de klacht vaak als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik wil graag een waargebeurde casus met je delen die illustratief is voor het werk dat ik doe met de PSYCH-K® methode.

Praktijkvoorbeeld bij organisaties

Als de directeur bang is dat hij te weinig klanten heeft, eigenlijk is hij bang dat hij financieel in de problemen zal komen en failliet zal gaan, zal hij of zij elke klant aannemen die voorbij komt, zelfs als de organisatie al overbelast is. Procesoptimalisatie kan een prima oplossing zijn, maar zelfs bij geweldige processen kan een organisatie vastlopen als er te veel klanten doorheen moeten. De les die schuilt achter de werkdruk moet geleerd worden, anders is het dweilen met de kraan open.

Snel de vinger op de zere plek leggen

Het is mijn specialiteit om mensen te helpen begrijpen welke boodschap erachter zit en hoe ze het probleem kunnen oplossen. Of het nu gaat om iemand die stress heeft en lichamelijke klachten, of een baas die problemen heeft met zijn team of bedrijf.

Meer lezen?

PSYCH-K®: Een verfrissende aanvulling op RI&E voor een gezondere werkplek

Wanneer we het over RI&E hebben, oftewel Risico-Inventarisatie & -Evaluatie, praten we over een...

PSYCH-K® impact op de bedrijfscultuur en prestaties

In een pilotonderzoek hebben we de effectiviteit van PSYCH-K® onderzocht. Onshoofddoel? Te ontdekken hoe...

Weten wanneer je de bloemen krijgt

In ons werk is het cruciaal te weten wanneer we uitstekende prestaties leveren, maar...

R.T.F.M!

Speciaal voor mensen die toe zijn aan verandering in de organisatie en voor mensen die willen weten hoe veranderen succesvol kan, hebben we het boek R.T.F.M! - Re-thinking for mankind geschreven. Aan de hand van een casus nemen we je mee in het veranderproces van een organisatie; van de eerste klachten naar een totale transformatie van de organisatie. Wil je meer te weten komen over onderstromen in organisaties en teams en hoe je dit kunt aanpakken, bestel en lees dan het boek R.T.F.M!

Succesvol ondernemen

Ik heb onderzoek gedaan onder succesvolle ondernemers die zelfs in crisistijd het verschil maken. Wat deze ondernemers als succes bestempelen, is niet datgene wat veel mensen nog steeds najagen: veel geld op de bank, een groot huis, roem, etc. Het succes dat deze ondernemers najagen past al veel beter bij deze (nieuwe) tijd dan wij denken. De lessen van de ondernemers heb ik vastgelegd in Succesvol ondernemen. Ik heb het boek uitgebracht in de MENS-serie, waarbij MENS het acroniem is voor Met Energie Naar Succes.