mail@bennorijpkema.nl

It Foardek 25

0651311019

Ken jij jouw reden van bestaan?

Een van de dingen die ik regematig doe is directeuren en zelfstandigen ondersteunen bij het helder maken van hun reden van bestaan (japans: IKIGAI). Dit is esentieel in een wereld die steeds meer vraagt om toegevoegde waarde in plaats van alleen de focus op geld verdienen. Je moet als organisatiesysteem een bestaansrecht hebben die erkent wordt door de klanten. Als je die niet hebt, heb je niks meer te zoeken in deze sterk veranderende wereld.

Het IKIGAI model bestaat uit vier elementen die ik één voor één met je doorneem.

  1. Waar je van houdt
  2. Waar je goed in bent
  3. Wat de wereld nodig heeft
  4. Waar je voor betaald kunt worden
IKIGAI model

1. Waar je van houdt

We beginnen gekijk met het onderdeel die voor veel mensen schroom oplevert om dat zomaar even te benoemen. Vaak weten ze donders goed waar ze van houden. Maar het vergt lef om daar zomaar voor uit te komen in onze Calvinistische maatschappij: “Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg”.

Doe toch eens normaal man

Geert Wilders in debat met minister-President Mark Rutte

Ondanks deze beperkende maatschappelijke norm moedig ik je aan om vooral te gaan doen waar je van houdt, zodat je geen dag meer hoeft te werken. Dit is geen rocketscience, dit is gewoon boerenverstand. Ook iets waar we genoeg van hebben 😉.

Inspiratie

Ter inspiratie zal ik in deze blog delen waar ik van houd (niet onuitputtelijk). Wellicht brengt het je op ideeën.

  • een mooi boek lezen
  • mensen spiegelen met andere inzichten
  • dingen bereiken/realiseren
  • een lange strandwandeling
  • chocola (guilty pleassure)
  • spirituele ontwikkeling
  • en filosofisch gesprek
  • ondernemen
  • mijn gezin
  • een mooi strak door mijzelf gemaaid gazonnetje
  • watersport

2. Waar je goed in bent

Levert de eerste al schroom op, de tweede zo mogelijk nog meer. Je gaat benoemen waar je goed in bent. Je mag nu ronduit uitkomen voor je talenten. Wanneer je het lastig vindt om je talenten te benoemen, vraag dan eens wat mensen uit je omgeving wat zij denken dat jouw talenten zijn. Vraag niet alleen de mensen die heel dichtbij staan, maar ook de mensen die wat verder van je af staan. Misschien kun je ook een paar klanten of leveranciers vragen om je te helpen. Je zult verrast zijn waar ze mee komen.

Inspiratie

Ik heb zelf nagedacht en mijn opdrachtgevers gevraagd. Dit lijstje kwam naar voren.

  • Moeilijke dingen vertalen in een simpel verhaal
  • Complexe zaken vatten in een simpele metafoor/beeld
  • Veranderkracht toevoegen
  • Zonder oordeel luisteren en reageren
  • Vastgeroetse (verander)processen op gang brengen
  • Inspireren
  • Enthousiasmeren

3. Wat de wereld nodig heeft

Wat de wereld nodig heeft is een complexe vraag. Je laat hier veel van jezelf zien: door welke bril kijk jij naar de wereld om je heen en wat denk jij dat de wereld nodig heeft. Lees voor meer informatie mijn blogs over overtuigingen. Met jouw bril bepaal je welke klanten zaken met je willen doen en welke ook niet. Het is dus belangrijk om hier goed en duidelijk te kiezen.

Inspiratie

Ik zou hier een boek over kunnen schrijven, maar beperk mij tot de hoofdpunten.

  • De Aarde is uit balans, we nemen als mens teveel en houden geen rekening met anderen
  • We zijn individueel geworden en hebben verbinding nodig om verder te kunnen: alleen ga je sneller, samen kom je verder.
  • Onvoorwaardelijk delen om anderen te laten groeien; wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen
  • We hebben onbalans nodig om te kunnen evolueren als mensheid
  • De wereld zit middenin een enorme transformatie
  • Etc.

Je merkt dat ik vanuit een bepaald profiel naar de wereld om mij heen kijk. Mensen die de problemen van het klimaat ontkennen, zullen niet snel mijn klanten worden 😉.

4. Waar je voor betaald kunt worden

Last but not least gaan we het hebben over geld verdienen. We leven in een wereld waarin we hebben gekozen voo rhet ruilmiddel GELD. Voor geld kun je in een huis wonen, eten kopen, trainingen en opleidingen volgen, etc. Je moet dus ergens voor betaald worden om te kunnen leven op deze Aarde. Geld is dus niet een vies onderwerp maar gewoon noodzakelijk. Tenzij je een systeem om je heen hebt gecreëerd waar de ouderwetse ruilhandel weer hoogtij viert.

Laat ik er vanuit gaan dat je nog gewoon geld wil verdienen. Het wordt nu tijd om na te denken hoe en met welke middelen jij geld gaat verdienen. In de dienstverlening gaat het snel over uren verkopen of specifieke diensten, in de productie gaat het over concrete (half)producten.

Het wordt nu tijd om de antwoorden van vraag 1 t/m 3 te gaan combineren. Als j de vragen voor jezelf hebt beantwoord, kijk dan eens door je oogharen naar wat je hebt genoteerd. Welke rode draad zie je door de antwoorden heen? Kijk eerst naar je talenten en vervolgens naar datgene waar je van houdt. Leg dat vervolgens op wat jij denkt dat de wereld nodig heeft.

Inspiratie

De korte variant:
Mijn talenten zitten in mensenwerk; inspireren, veranderkracht toevoegen, coachen, zonder oordeel luisteren, etc. Ik houd ervan om te spiegelen, een filosofisch gesprek, spirituele ontwikkeling, dingen bereiken, ondernemen. De wereld zit in een grote transformatie die veel vraagt van de mens en de organisaties.

Ik kan dan mijn geld verdienen door me te verhuren als coach en als adviseur. Dat kan ik op uurbasis doen, maar ik kan ook op projectbasis een opdracht aannemen. Verder kan ik geld verdienen door als spreker mensen te inspireren vanaf het podium. Ik kan ook boeken gaan schrijven en verkopen.

We laten een bolletje weg…

Als je doet waar je van houdt, waar je goed in bent en waarvoor je betaald kunt worden, maar de wereld zit niet echt op je te wachten, zal dat uiteindelijk resulteren in een nutteloos gevoel. Dit is de reden voor veel midlife crisissen.

Als je doet waar je van houdt, waarvoor je betaald kunt worden en waar de wereld op zit te wachten, maar je bent er niet heel goed in, dan zit je continu in onzekerheid of het wel goed genoeg is.

Als je doet waar je goed in bent, waarvoor je betaald kunt worden en wat de wereld nodig heeft, maar je houdt er niet van, kun je prima comfortabel leven maar het zal je niet vervullen van voldoening. Het gevoel zal uiteindelijk leeg zijn.

Als je doet waar je van houdt, waar je goed in bent en wat de wereld nodig heeft, maar je kunt hier niet (goed) voor betaald worden, zal dit veel plezier en voldoening geven, maar een lege beurs.

Je ziet, welk bolletje je ook weglaat, dat dit ten koste gaat van het geheel. Je hebt alle vier de elementen nodig om een goed bestaansrecht te kunnen formuleren.

Tot slot

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om je bestaansrecht scherp te krijgen. Ik heb zelf ook hulp bij gehad bij het bevragen van mijzelf. Wil je een uurtje met mij sparren over je bestaansrecht? Plan dan rechtstreeks in mijn agenda een afspraak met me via deze link.

Warme groet,

Benno Rijpkema

Meer lezen?

Je zult blij zijn als je moe wordt…

Oorspronkelijk van Myriam Aram ‘Wanneer zal ik ooit gelukkig zijn?’, vroeg een persoon aan...

PSYCH-K®: Een verfrissende aanvulling op RI&E voor een gezondere werkplek

Wanneer we het over RI&E hebben, oftewel Risico-Inventarisatie & -Evaluatie, praten we over een...

PSYCH-K® impact op de bedrijfscultuur en prestaties

In een pilotonderzoek hebben we de effectiviteit van PSYCH-K® onderzocht. Onshoofddoel? Te ontdekken hoe...

R.T.F.M!

Speciaal voor mensen die toe zijn aan verandering in de organisatie en voor mensen die willen weten hoe veranderen succesvol kan, hebben we het boek R.T.F.M! - Re-thinking for mankind geschreven. Aan de hand van een casus nemen we je mee in het veranderproces van een organisatie; van de eerste klachten naar een totale transformatie van de organisatie. Wil je meer te weten komen over onderstromen in organisaties en teams en hoe je dit kunt aanpakken, bestel en lees dan het boek R.T.F.M!

Succesvol ondernemen

Ik heb onderzoek gedaan onder succesvolle ondernemers die zelfs in crisistijd het verschil maken. Wat deze ondernemers als succes bestempelen, is niet datgene wat veel mensen nog steeds najagen: veel geld op de bank, een groot huis, roem, etc. Het succes dat deze ondernemers najagen past al veel beter bij deze (nieuwe) tijd dan wij denken. De lessen van de ondernemers heb ik vastgelegd in Succesvol ondernemen. Ik heb het boek uitgebracht in de MENS-serie, waarbij MENS het acroniem is voor Met Energie Naar Succes.