Stop met symptoombestrijding en pak gedoe bij de wortels aan!

Problemen en gedoe binnen teams en organisaties leiden tot stress bij de medewerkers, verlies van de productiviteit en het werkplezier. Hoe langer je wacht met interventies, hoe meer sluimerende 'brandhaarden' ontstaan en hoe slechter het resultaat wordt.

Veel te vaak word ik pas ingevlogen als de problemen te groot zijn. Zelden tref ik een directeur of manager aan die op tijd de symtomen herkent en actie onderneemt. Dit kent diverse mogelijke oorzaken:

Je bent je nog niet bewust dat je problemen hebt. Mogelijk besef je niet dat waar jij last van hebt, een probleem is en dat je er wat aan kunt doen. Of hebben de signalen van de medewerkers je nog niet bereikt. Hoe dan ook, ik adviseer je om geheel gratis eens de scan ‘Wortels van de mist' te doen en die rustig met me door te nemen. Besef dat voorkomen beter (en goedkoper) is dan genezen.

Je beseft dat je problemen hebt, maar hulp inroepen is voor de zwakkelingen. Je kunt het zelf wel oplossen. Als het je lukt is dat geweldig. Heb je toch een beetje hulp nodig? Schroom dan niet om contact met mij te zoeken. Hulp inroepen is niet een teken van zwakte maar van kracht; het vergt moed om met de 'billen bloot te gaan'.

Je gaat niet een dure coach of adviseur inhuren! Weet je wel wat dat kost?
Ja, dat weet ik als geen ander. Maar zoals mijn opdrachtgever Theun Faber tegen zijn medewerkers zei: “Weet je wat het kost als Benno niet komt?” Maak voor jezelf een kosten-baten analyse en besluit op basis van heldere gegevens. 

Je hebt gewoon echt geen probleem! Het loopt lekker en de organisatie is in flow. De medewerkers dragen optimaal bij aan het bestaansrecht van de organisatie en zijn echte ambassadeurs geworden. Nieuwe klanten en medewerkers komen spontaan naar jullie toe. Levertijden worden gemakkelijk gehaald en de rendementen zijn top. Het is voor jou vanzelfsprekend dat het ziekteverzuim al jaren laag is. En als ik je vraag wat een arbodienst is, dan kijk je mij meewarig aan; dat is iets uit het verleden. 
Als dit zo is kom ik heel graag een kop koffie drinken en met je meegenieten. 

Wat de situatie bij jou ook is, ik kom je graag helpen of meegenieten. Schroom niet om een afspraak in te plannen (blauwe button) of doe direct de gratis organisatiescan. 

handtekening%20Benno%20RijpkemaDoe de gratis ORGANISATIESCAN
Benno Rijpkema

Gedoe in organisaties en teams

Problemen en gedoe binnen de organisatie leiden onherroepelijk tot stress bij de medewerkers, verlies van de productiviteit en het werkplezier. Hoe langer je wacht met interventies, hoe meer sluimerende 'brandhaarden' ontstaan en hoe slechter het resultaat wordt.

Wanneer medewerkers afgeleid worden door gedoe zijn ze maar gedeeltelijk aan het werk.Veel tijd gaat verloren aan bijvoorbeeld roddelen, afschuiven van werk, bemoeien met elkaars werk, lange vergaderingen zonder besluiten, zoeken naar antwoorden, wij-zij strijd, ziekte opvangen.

Ik onderscheid drie fasen waarin organisaties en teams kunnen zitten:

Fase 0; Optimale situatie

Hier voert werkplezier de boventoon, medewerkers halen een arbeidsproductiviteit van circa 90%. De marge is optimaal.

Fase 1; Veenbranden

In organisaties en teams met gedoe daalt de productiviteit naar circa 50% – 60%; een verlies van ruim 30% productiviteit door energieverlies, piekeren, zorgen maken, onvrede en verslechterde onderlinge verhoudingen. De marge verdampt door het gedoe tussen de mensen.

Fase 2; Uitslaande brand

Wanneer fase 1 te lang aanhoudt zakt de productiviteit nog verder weg, ver beneden de 50%-60%; medewerkers zijn moegestreden en haken af (mentale overbelasting/burn-out en personeelsverloop). De kosten voor opvang van zieke medewerkers en het werven en inwerken van nieuwe medewerkers zijn zo hoog dat de winst omslaat in verlies.

Fasenmodel organisaties

Wil je weten waar jouw team of organisatie staat?
Doe vrijblijvend de organisatiescan en bespreek de resultaten in een gratis adviesgesprek van ongeveer een uur via Zoom.

Doe de gratis ORGANISATIESCAN

Onderzoek en begeleidingstools

Wat levert dit op?

Je lost problemen als bv. het niet halen van doelen en ziekteverzuim structureel op.

Je medewerkers hebben weer werkplezier en dragen met energie bij aan het bestaansrecht van de organisatie.

De balans tussen werk en prive, voor jou en al je medewerkers, is weer hersteld.

Iedereen, jij dus ook, voelt zich weer fit en energiek. Doelen worden zonder noemenswaardige stress behaald.

Wil je meer lezen?

Ontvang 10 x per jaar mijn inspiratiemail

Tijdens mijn werk als coach en veranderkundige doe ik voortdurend nieuwe inzichten op. Prachtige leermomenten die mij helpen nog beter te worden in het begeleiden van individuele mensen en organisatieveranderingen.

Ik deel deze leermomenten en inzichten graag met je zodat jij hier ook mee aan de slag kunt gaan!
Dit is ook een van de redenen dat ik regelmatig blogs maak en boeken schrijf. 
Tien keer per jaar deel ik dit via een inspiratiemail die ik verstuur aan de mensen die hebben aangegeven deze te willen ontvangen. 

In deze inspiratiemail kan ik een (anonieme) beschrijving van van een leermoment beschrijven. Maar ook een boek dat ik gelezen heb en denk; dit moet mijn netwerk weten! Ook wil ik je op de hoogte houden van mijn eigen ontwikkeling. Ik maak momenteel best wel weer een mooie (en pittige) mee en ik deel dit graag met je.
Alles om jou te inspireren en te ondersteunen om het beste uit jezelf en de organisatie te halen.

Wanneer je deze mail ook wilt ontvangen, schrijf je dan hieronder in voor deze inspiratiemail. 

* indicates required
Vanuit welke rol heb je interesse?

Succesvol ondernemen

100 lessen van succesvolle topondernemers

In 2010 heb ik onderzoek gedaan onder succesvolle ondernemers die zelfs in die tijd - de kredietcrisis - het verschil maakten. Wat deze ondernemers als succes bestempelen, is niet datgene wat veel mensen nog steeds najagen: veel geld op de bank, een groot huis, roem, etc. Het succes dat deze ondernemers najagen past al veel beter bij deze (nieuwe) tijd dan wij denken. 

De lessen van deze ondernemers heb ik vastgelegd in het boek Succesvol ondernemen. Inmiddels zijn van het boek ruim 3.000 boeken verkocht. Ik heb het boek uitgebracht in de MENS-serie, waarbij MENS het acroniem is voor Met Energie Naar Succes. 

Succesvol ondernemen

R.T.F.M!

Re-Thinking For Mankind

Samen met Pieter Oegema heb ik het boek R.T.F.M! geschreven voor mensen, werkzaam binnen een organisatie, die toe zijn aan verandering. Aan de hand van een casus nemen we de lezer mee in het veranderproces; van de eerste klachten naar een totale transformatie van de organisatie.

Wil je meer te weten komen over onderstromen in organisaties en teams en hoe je dit kunt aanpakken, lees dan het boek R.T.F.M!

R.T.F.M! Re-Thinking For Mankind

De opbrengsten van de boeken worden gestort in het Fonds Microkrediet,
zodat we ondernemers in ontwikkelingslanden kunnen helpen met het realiseren van hun droom. 

Privacy statement

mock03%20kopie
IMG_0111.PNG

Copyright 2021 Rijpkema Advies Groep - bennorijpkema.nl